Profiel

Kan ik de gegevens die ik in het begin heb ingegeven, nog wijzigen?


Persoonsgegevens kan je nog wijzigen. De overige gegevens kan je niet meer wijzigen maar worden snel bijgewerkt op basis van je mobiliteitstracker, de meterstanden en de kassatickets die je ingeeft. Zo bekom je snel een correct profiel.

Circle

Wat is een circle?


Een circle is een groep die je kan vormen samen met andere mensen van je buurt, je bedrijf, familie, organisatie… In de circle kan je je eigen voetafdruk vergelijken met die van de rest van de groep. Deze toepassing is enkel beschikbaar voor groepen die een betalende Challenge volgen. Zou je graag een Challenge beginnen met je collega’s of vrienden? Geef dan een seintje via OnePlanet@for-good.be

Tips

Waar kan ik de tips terugvinden die ik heb bewaard?


Die vind je terug in het menu onder favoriete tips.

Als ik aangeef dat ik een tip volg, heeft dit een impact op mijn voetafdruk?

Neen, je kan dit aanduiden zodat je enkel de tips bijhoudt die jij interessant vindt om toe te passen. Het is jouw persoonlijk ‘favorieten-lijstje’.

Hoe kan ik tips delen?

Je kan tips delen door op het verzendicoontje rechtsboven te klikken (vierkantje met pijl). Daarna kan je kiezen via welk kanaal je het liefst verstuurt naar je vrienden, kennissen, collega’s...

Historiek

Ik zie maar enkele dagen verschijnen in mijn historiek?

Houd je scherm horizontaal en klik op de aanduidingen die boven de grafiek staan (1M/1J) dan kan je de grafiek uitvergroten naar maanden of jaren. Heb je een Android smartphone? Klik dan op de knop in de grafiek om het beeld uit te vergroten.

Mijn historiek lijkt niet te veranderen?

Het kan zijn dat je verbruik niet drastisch varieert, dan zal je ook geen pieken opmerken. Als je een vlucht neemt, is dit wel duidelijk zichtbaar.

Mobiliteit

Hoe wordt mijn vervoer geregistreerd?

Dat gebeurt met de automatische tracker. De tracker combineert allerlei informatie (zoals gps-data, data van versnellingsmeters, ...) om na te gaan hoe je je precies verplaatst. Hij detecteert of je wandelt, fietst, met de wagen of het openbaar vervoer rijdt. Je hoeft dus zelf niets meer in te geven bij Mobiliteit na je registratie.

Als ik mijn waarden ingeef en opsla, komen ze meteen terug op 0


Dat is normaal, deze waarden werden dan al verrekend in je ecologische voetafdruk.

Wat betekenen de verschillende kleuren in mijn mobiliteitstijdlijn?


Groen betekent dat je goed bezig bent en vervoermiddelen gebruikt met een beperkte ecologische voetafdruk. De rode kleur duidt de meer vervuilende transportmiddelen aan: de wagen en het vliegtuig.

Verbruikt de tracker veel batterij?


Het batterijverbruik is geoptimaliseerd om dit tot een minimum te beperken. Alle tijdrovende bewerkingen en berekeningen gebeuren offline zodat je smartphone hier niet mee belast wordt.

Kan ik ingeven dat ik carpool?


Voorlopig niet. We doen er wel alles aan om dit binnenkort beschikbaar te maken.

Wonen

Kan je opnieuw een jaarverbruik ingeven als je verhuist of een foute waarde hebt ingegeven?

De beginwaarden kan je niet meer aanpassen maar ze worden snel bijgewerkt op basis van de meterstanden die je ingeeft. Zo bekom je snel een correct profiel.

Ik ken mijn energieverbruik niet, wat nu?

Je vindt je jaarverbruik terug op de eindafrekening van je energieleverancier. Als je die niet hebt, kan je op de site van de VREG een gemiddelde waarde opzoeken.

Voeding

Hoe wordt de voetafdruk van mijn voeding berekend?


Als je een kassaticket of barcode scant, koppelt de app deze gegevens aan een databank waarin de ecologische voetafdruk van deze producten staat opgenomen.

Als ik mijn kassaticket scan, loopt de app vast.


Dan moet je de app sluiten en opnieuw openen. Als het probleem zich blijft voordoen, laat het ons dan zeker weten via support@for-good.be.

Wat moet ik juist scannen?


Je moet een foto nemen waarop de datum, naam van de supermarkt, prijs, hoeveelheden en artikels op het kassaticket goed zichtbaar zijn.

De voetafdruk van mijn voeding lijkt niet te veranderen?

Je start altijd met een gemiddelde voetafdruk voor voeding. Als je inkopen hier in de buurt liggen van de gemiddelde waarden, zal je ook geen verandering gewaarworden. Als je bijvoorbeeld plots vlees van je menu schrapt, zal je wel een duidelijk verschil merken.

Van welke supermarkten en winkels kan ik kassatickets scannen?


De app werkt momenteel enkel met de kassatickets van Delhaize en Colruyt. Je kan wel de barcodes scannen van aparte producten van andere winkels.

Kan ik groenten en fruit ingeven van de lokale boer?

Momenteel kan je dit niet ingeven. We doen er wel alles aan om dit binnenkort beschikbaar te maken.

Algemeen

Hoe geeft het aantal planeten die ik verbruik mijn ecologische voetafdruk weer?


Je ecologische voetafdruk kan uitgedrukt worden in een aantal m2 die je nodig hebt om je voetafdruk te compenseren. Zo kunnen we een oppervlakte berekenen en dit vertalen naar een aantal planeten die je nodig hebt, indien iedereen dezelfde levensstijl als jij zou hebben. De gemiddelde Belg heeft bijvoorbeeld meer dan 4 planeten nodig om in zijn levensstijl te voorzien!

Onderaan mijn scherm staat er links en rechts een cijfer, wat stellen ze voor?

Het cijfer links geeft het aantal planeten weer die je verbruikt op vlak van dat onderdeel (bv.: openbaar vervoer). Rechts staat het totale aantal planeten die je verbruikt voor dat onderdeel: mobiliteit, wonen of voeding.